Výhody našich oborů

Obor sociální práce patří k těm, které mají trvalý smysl i uplatnění, a Jahodovka je zárukou kvalitní přípravy budoucích absolventů. Jahodovka také dlouhodobě uskutečňuje vzdělávací program sociální pedagogika. Ukazuje se, že pracovníci v sociální oblasti jsou na pracovním trhu stále žádaní. Jedná se o živé obory, kde centrem pozornosti jsou lidé všech věkových kategorií, a tím jsou obory zajímavé a přitažlivé.

Sociální práce je humanisticky orientovaný a prakticky zaměřený obor, staví na úctě k člověku, porozumění jeho životní situaci a snaze aktivně pomáhat při řešení různých sociálních událostí. Absolvent je připraven k výkonu profese odborného sociálního pracovníka, který řeší sociální, sociálně právní i sociálně zdravotní problémy klientů, provádí analytickou i koncepční činnost, zabezpečuje poradenství, diagnostickou
a výchovnou činnost. Jedná se o cílenou pomoc ke zlepšení nebo obnově schopnosti sociálního fungování jedince. Sociální pedagogové se např. začínají stávat běžnou součástí školních poradenských pracovišť na základních i středních školách, uplatňují se jako pedagogové volného času apod.

Jahodovka má mnohaletou tradici, a tudíž mnoho zkušeností, jak připravit své studenty na výkon profese v souladu s aktuálními trendy
a inovativními přístupy ke klientům. Je napojena na řadu sociálních partnerů po celé republice, podporuje i odborné praxe, stáže v zahraničí
a další aktivity svých studentů.

Na praxích mají studenti možnost kultivovat své praktické dovednosti a získávat zkušenosti z konkrétních pracovišť. Výuku významně obohacují
i externisté z praxe, což přispívá žádoucímu propojení kvalitní teorie s důrazem na praktické dovednosti v oboru sociální práce a sociální pedagogiky.

Studenty podporujeme v rozvoji jejich profesní identity a nabízíme individuální přístup, kvalitní pedagogický tým, supervizní reflexi a již zmíněné úzké napojení na praxi. Podrobnější znalosti a dovednosti týkající se konkrétního zájmu mohou studenti získat v řadě povinně volitelných předmětů. Jahodovka rovněž aktivně pečuje o dobré školní klima – podporuje studentské akce, propojuje studenty mezi ročníky
a zajímá se o jejich názor. Výuka probíhá v příjemném prostředí, v areálu plném zeleně.

Studenti denní formy studia absolvují cca 900 hodin odborné praxe v široké škále institucí, mohou se tedy seznamovat s konkrétními činnostmi různých pracovišť, což jim pomáhá v orientaci a výběru jejich budoucího zaměření. Studenti kombinované formy studia mají vymezený také určitý rozsah odborné praxe s přihlédnutím k jejich současnému působení.

Základem jsou průběžné praxe v každém ročníku studia a následně i praxe souvislé. Na praxi se studenti začínají připravovat již od prvního týdne studia, a to postupně prostřednictvím odborně zaměřených exkurzí, výkonem odborné praxe, přizváním odborníků z praxe do výuky, účastní se odborných konferencí, workshopů, projektů a diskusí, vybraní studenti získávají zkušenosti na zahraničních stážích. Obsahy odborných předmětů vytvářejí teoretická východiska dané problematiky a zároveň vedou ke kultivování žádoucích kompetencí pro úspěšné uplatnění absolventů
v praxi.

Praxe jsou vedené zkušenými mentory a jsou prostřednictvím seminářů reflektované v rámci výuky. Propojováním výuky s praxí na konkrétních pracovištích získávají studenti nejen zkušenosti, ale i cenné kontakty do budoucího profesního života v obou vzdělávacích programech.

Vzhledem k prakticky zaměřeným vzdělávacím programům je uplatnění absolventů bezproblémové. Studenti často v průběhu odborných praxí spolu s garantem navazují kontakty, které vedou k pracovnímu poměru po ukončení studia.

Široké uplatnění absolventi nacházejí v oblasti sociálních služeb, školství, zdravotnictví, neziskového sektoru i státní správy. Mohou pracovat jako sociální pracovníci v nemocnicích, domovech pro seniory, azylových domech, na úřadech práce nebo v organizacích, které se zaměřují na pomoc dětem, rodinám či osobám bez domova. Sociální pedagogové nacházejí uplatnění především v oblasti prevence a výchovné práce např. ve školách, nízkoprahových centrech, volnočasových zařízeních, dětských domovech, diagnostických ústavech, v organizacích, které se zaměřují na pomoc dětem, mladým, rodinám či dospělými v různých životních situacích, včetně terénní práce a prevence.

Práce v sociální oblasti má smysl a studenti, resp. absolventi, mají možnost efektivně pomáhat těm, kteří to potřebují. Díky širokému
a mezioborově zaměřenému vzdělání mají absolventi obou vzdělávacích programů možnost další specializace i profesního rozvoje v různých oblastech pomáhajících profesí.

Před podáním přihlášky ke studiu by měl zájemce o studium zvážit zejména svůj zdravotní stav, emoční vyrovnanost, motivaci, měl by mít kompetence potřebné pro výkon tzv. pomáhající profese.

Velmi důležitá je chuť pracovat s lidmi, komunikovat, ale také aktivně naslouchat druhým, být empatický, ale zároveň si udržovat profesionální odstup. Práce v sociální oblasti je krásná, ale také náročná – vyžaduje odolnost, sebereflexi a ochotu pracovat na sobě. Uchazeč by měl mít zájem o společenské dění a být otevřený různorodosti lidských životních situací. Studium není vhodné pro uchazeče s duševním či psychickým onemocněním.

Pro zájemce o studium Jahodovka realizuje dny otevřených dveří, kde si studenti mohou prohlédnout nejen prostory a areál školy, ale také se seznámit s obsahem výuky. V pravidelně pořádaných projektových dnech mohou uchazeči více proniknout do studia prostřednictvím aktivit stávajících studentů, diskusí s nimi.